ვიდეო რესურსი

სტატიები

აღიარების, დაფასების და მხარდაჭერის როლ სწავლა-სწავლების პროცესში

 

შარშან,  როცა მან ჩემი გაკვეთილი შეაფასა, აღფრთოვანებას ვერ ვმალავდი. მიკვირდა, როგორ ამოიცნო ყველა ის ნიუანსი, რაც წლების მანძილზე ნაბიჯ-ნაბიჯ შევაგროვე და ახლა, გამოცდილების სახით მოსწავლეებთან ვიყენებდი.

                    ჩემს შემფასებელს აღტაცებით უბრწყინავდა თვალები, მან მხოლოდ გაკვეთილი კი არ დაინახა, არამედ წლების, შემოქმედების, შრომისა და თავდადების შედეგი.

ამ მომენტმა წარუშლელი კვალი დატოვა ჩემზე, მას შემდეგ მომყვება ის ემოცია და ხშირად მაფიქრებს, კონსტრუქციული უკუკავშირის, მასწავლებლის შრომის აღიარებისა და დაფასების მნიშვნელობაზე.

არაერთი მკვლევარი შეისწავლის კონსტრუქციული უკუკავშირის გავლენას მასწავლებლის ეფექტურობასა და მოსწავლეთა შედეგებზე. ჰეტისა და ტიმპერლის (2007) მიერ ჩატარებულ ერთ-ერთ მნიშვნელოვან კვლევის შედეგებში  ხაზგასმითაა აღინიშნული კონკრეტული, დროული და დასახულ ამოცანაზე ორიენტირებული უკუკავშირის მნიშვნელობა. ნაშრომში წარმოჩენილია, თუ როგორ შეუძლია მიზანმიმართულ უკუკავშირ მნიშვნელოვნად გაზარდოს მასწავლებლის მუშაობის ხარისხი და მოსწავლეთა მიღწევები.

გარდა ამისა, კლუგერისა და დენისის (1996) კვლევამ  გამოკვეთა უკუკავშირის მოტივაციური ასპექტები. მკვლევარები ხაზს უსვამენ პოზიტიური და კონსტრუქციული უკუკავშირის გადამწყვეტ როლს მასწავლებელთა შორის შინაგანი მოტივაციისა და თვითეფექტურობის ხელშეწყობაში.

ზოგადად, ცნობილია რომ კონსტრუქციული უკუკავშირი ემსახურება პედაგოგებს შორის პროფესიულ ზრდსა და განვითარებას. კონკრეტული და ქმედითი უკუკავშირის მიწოდებით, ადმინისტრატორები და კოლეგები მასწავლებლებს უბიძგებენ, დახვეწონ თავიანთი სასწავლო პრაქტიკა, მოარგონ ინტერვენციები მოსწავლეთა საჭიროებებ და განავითარონ სკოლებში ისეთი კულტურა, რომელიც მიდმივ წინსვლასა და განახლებაზე იქნება ორიენტირებული.

აღსანიშნავია ისიც, რომ როდესაც მასწავლებელი იღებს კონსტრუქციულ უკუკავშირს კოლეგებისგან, იგი კიდევ ერთხელ გაიაზრებს გაკვეთილის დროს გამოყენებულ ეფექტურ სასწავლო სტრატეგიებს. ამ უკუკავშირით შეიარაღებულ მასწავლებელს შეუძლია დაფიქრდეს საკუთარ პრაქტიკაზე, დახვეწოს სწავლების ტექნიკა და გამოიყენოს უახლესი სტრატეგიები მოსწავლეთა ჩართულობისა და სწავლის შედეგების გასაუმჯობესებლად.

კონსტრუქციული უკუკავშირის გარდა, აქვე მინდა შევეხო

მასწავლებელთა დაფასების და აღიარების მნიშვნელობასაც.

ერეზისა და გატის (2004) მიერ ჩატარებულმა კვლევამ ხაზგასმით გამოავლინა აღიარების მოტივაციური სარგებელი და აჩვენა, თუ როგორ აძლიერებს მასწავლებელთა წვლილის აღიარება შრომით კმაყოფილებას  და პროფესიისადმი ერთგულებას.

დამეთანხმებით, რომ უდავოდ სასიამოვნოა, როდესაც სკოლა აწყობს პერსონალისადმი მიძღვნილ ღონისძიებას, სადაც აღნიშნავენ  მასწავლებლების თავდადებასა და მიღწევებს,  ისეთი ჟესტებით, როგორიცაა ჯილდოები, საჯარო აღიარება, მოსწავლეების და მშობლების მადლიერების გამოხატვა...  ასეთ დროს მასწავლებლები გრძნობენ თავს დაფასებულად და უფრო მეტი ენთუზიაზმით აღსავსენი განაგრძობენ  მოსწავლეთა ცოდნისა და უნარების გაუმჯობესებას.

ჩემი გამოცდილებითა და დაკვირვებით, შემიძლია ვთქვა, რომ როდესაც სკოლის ადმინისტრატორები ქმნიან ხელშემწყობ სამუშაო გარემოს, სადაც მასწავლებლები გრძნობენ პატივისცემას, უფლებამოსილებასა და დაფასებას, ასევე მშობლები აღიარებენ მასწალებლების შრომის მნიშვნელობას და მხარს უჭერენ მათ, ეს ხელს უწყობს კუთვნილების, თანამშრომლობის და კოლექტიური ეფექტურობის განცდას პედაგოგებს შორის. ისინი  უფრო მეტად თანამშრომლობენ ერთმანეთთან, ეცნობიან და ნერგავენ საუკეთესო საგანმანათლებლო პრაქტიკას და  ეფექტურ სასწავლო სტრატეგიებს, რომლებიც თავის მხრივ ემსახურება მოსწავლეთა მრავალფეროვან საჭიროებებს.  თანამშრომლობითი კულტურა, თავის მხრივ, ხელს უწყობს პროფესიულ ზრდასაც,  რაც საბოლოო ჯამში მოსწავლეთა სწავლის შედეგებზე დადებითად აისახება.

უეინ და იანგსის კვლევამ (2003) ("მთავარი ლიდერობისა და მშობლებთან თანამშრომლობითი ურთიერთობების გავლენა მასწავლებელთა კეთილდღეობაზე და შრომით კმაყოფილებაზე") აჩვენა, რომ სკოლის ადმინისტრატორების მხარდამჭერი ლიდერობა და მშობლებთან თანამშრომლობა დადებით გავლენას ახდენდა მასწავლებლის კეთილდღეობაზე და სამუშაო კმაყოფილებაზე. მასწავლებლებ, რომლებიც გრძნობდნენ აღიარებას, დაფასებას და მხარდაჭერას, აღენიშნებოდათ შრომით კმაყოფილების მაღალი  და სტრესის დაბალი დონე.

გარდა ამისა, ლეიტვუდის ნაშრომმა (2008) გამოკვეთა კორელაცია მასწავლებლის აღიარებასა და ორგანიზაციის  ეფექტურობას შორის, კვლევის შედეგები აჩვენებს, თუ როგორ უწყობს მადლიერების კულტურა ხელს მასწავლებლის შენარჩუნებას, სამუშაო კმაყოფილებას და საერთო სასკოლო წარმატებას.

ადმინისტრაციისა და კოლეგების მხრიდან აღიარების გარდა, მასწავლებელთა მუშაობის ხელშეწყობისათვის, აუცილებელია მშობლების როლის გაცნობიერება. ეპშტეინის კვლევამ (2010) ხაზი გაუსვა მშობლების ჩართულობის პოზიტიურ გავლენას მოსწავლეთა მიღწევებსა და სასკოლო წარმატებაზე. როდესაც მშობლები მასწავლებლის აქტიური პარტნიორები არიან, აძლიერებენ მასწავლებელთა ძალისხმევას, მხარს უჭერენ პოზიტიურ  სასწავლო გარემოს ჩამოყალიბებას   თანამშრომლობით სასკოლო საზოგადოების შექმნას.

აღსანიშნავია ისიც, რომ შერიდანი (2009) კვლევა ( "მშობლის ჩართულობა, მშობლისა და მასწავლებლის ურთიერთობა და წიგნიერების ადრეული უნარები დაწყებით სკოლაში") იკვლევს მშობლების ჩართულობისა და მშობლისა და მასწავლებლის ურთიერთობის გავლენას დაწყებით სკოლაში წიგნიერების უნარების განვითარებაზე. მშობლისა და მასწავლებლის პოზიტიურმა ურთიერთობამ, რომელიც ვლინდება ურთიერთპატივისცემით, კომუნიკაციით და მხარდაჭერით, შეიძლება ხელი შეუწყოს სკოლის პოზიტიურ კლიმატსაც, რაც, თავის მხრივ, მასწავლებლის სამუშაო კმაყოფილებასა და პროდუქტიულობაზეც აისახება.

და ბოლოს,  სინერგია კონსტრუქციულ უკუკავშირს, მასწავლებლის დაფასებას და მშობლების ჩართულობას შორის ქმნის ძლიერ საფუძველს წარმატებული საგანმანათლებლო საზოგადოების შესაქმნელად.

მე, როგორც ამ საზოგადოების ამაყი წევრი, გულწრფელად მადლობელი ვარ ყველა ადმინისტრატორის, კოლეგის, დამკვირვებლისა და მშობლის, რომელმაც გარდამტეხი როლი შეასრულა, ჩემს პროფესიულ ზრდასა და  განვითარებაში.

 

ნათია ჭუმბურიძე

დაწყებითი საფეხურის მასწავლებელი

 

გამოყენებული ლიტერატურა:

1. **Hattie, J., & Timperley, H. (2007)**. The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.

2. **Kluger, A. N., & DeNisi, A. (1996)**. The effects of feedback interventions on performance: A historical review, a meta-analysis, and a preliminary feedback intervention theory. Psychological Bulletin, 119(2), 254-284.

3. **Erez, M., & Gati, E. (2004)**. A dynamic, multi-level model of feedback-seeking behavior: The case of feedback in organizations. Academy of Management Review, 29(1), 97-113.

4. Wayne, A. J., & Youngs, P. (2003). Teacher support and teacher quality: The roles of principals and professional community. Educational Administration Quarterly, 39(1), 77-116. 

5. **Leithwood, K., Harris, A., & Hopkins, D. (2008)**. Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, 28(1), 27-42.

6**Epstein, J. L. (2010)**. School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Westview Press.

7. Sheridan, S. M., Knoche, L. L., Edwards, C. P., Bovaird, J. A., & Kupzyk, K. A. (2010). Parent engagement and school readiness: Effects of the Getting Ready intervention on preschool children's social–emotional competencies. Early Education and Development, 21(1), 125-156.

 









სტატია ვრცლად იხილეთ აქ - "გამართული კითხვის თვითშეფასების რუბრიკა - განმავითარებელი შეფასების ეფექტური ინსტრუმენტი"

სტატია  იხილეთ აქ: -  ცოტა რამ გამრავლების ტაბულის სწავლების შესახებ

განათლების მიღების პროცესი – თავისუფლებისკენ სწრაფვა თუ ჩაგვრა?










თვითშეფასების როლი სწავლის მოტივაციის ამაღლებაში


 a-  A+ 
ყველა გენიოსიამაგრამ თუ თევზს ხეზე ძვრომის უნარის მიხედვით განსჯიმთელი ცხოვრება იფიქრებსრომსულელია“.
ალბერტ აინშტაინი
დღეს ბევრს საუბრობენ სხვადასხვა სახის შეფასების შესახებ, რომელიც გავლენას ახდენს მოსწავლეთა განვითარებაზე. ღია და დახურული არჩევითპასუხებიანი ტესტები, ესეები, პორტფოლიოები, შეფასების ათასგვარი რუბრიკა: პრეზენტაციის, ჯგუფური მუშაობის, წყვილებში თანამშრომლობის თუ საშინაო დავალების… ყველა მათგანის შემდგენელი მასწავლებელია (საუკეთესო შემთხვევაში კრიტერიუმები შემუშავებულია მოსწავლეთა ჩართულობით) და შემფასებელიც თავადვე გახლავთ.
რას აძლევს მოსწავლეს ასეთი სახის შეფასება? აჩვენებს მას კონკრეტულ საგანსა თუ საკითხში მიღწევის დონეს. მაღალი შეფასების მქონე მოსწავლეები სიხარულსა და კმაყოფილებას განიცდიან, დაბალი შეფასების მქონენი კი – მწუხარებას და სევდას. ნუთუ ეს არის შეფასების მიზანი? შედეგად – მხოლოდ გრძნობები? არა, ამ გრძნობების უკან იმალება უმნიშვნელოვანესი რამ – ადამიანის წარმოდგენა საკუთარი თავზე, რომელიც თვითპატივისცემისა და თვითმიღების ხარისხსაც ასახავს. შედეგად მაღლა იწევს ან ეცემა თვითშეფასება, რაც, თავის მხრივ, გავლენას ახდენს სწავლის სურვილსა და მოტივაციაზე.
რა მოხდება, თუ მოსწავლეებს საკუთარი ნამუშევრების გასწორების შესაძლებლობას მივცემთ? მათ მოუწევთ, კრიტიკული თვალით გადახედონ თავიანთ ნაშრომს, აღმოაჩინონ შეცდომები და გამოასწორონ. არ აქვს მნიშვნელობა, რამდენი შეცდომა დაუშვა მოსწავლემ ნაწერში – მთავარია, მაქსიმალურად ბევრი ხარვეზი იპოვოს და გამოასწოროს. შედეგად მოსწავლეს უჩნდება კმაყოფილების განცდა. ნაცვლად იმისა, რომ წუხდეს დაშვებული შეცდომებისა და დაბალი შეფასების გამო, სიამაყეს და სიხარულს განიცდის, მაღლა იწევს მისი თვითშეფასება და ვინაიდან ეს უკანასკნელი მოზარდის წარმატების ერთ-ერთი ფაქტორია, ჩვენ, მასწავლებლები, ვალდებული ვართ, შევუქმნათ მოსწავლეებს ისეთი სასწავლო გარემო, სადაც თავს თავისუფლად იგრძნობენ, არ შეეშინდებათ შეცდომების დაშვების, ისწავლიან სწავლის პროცესის დამოუკიდებლად წარმართვას და დარწმუნებულები იქნებიან, რომ მასწავლებელი მათ სამართლიანად მოექცევა, კი არ დასცინებს ან დასჯის შეცდომებისთვის, არამედ წაახალისებს მათი აღმოჩენისა და გამოსწორების პროცესს. შედეგად მოსწავლეთათვის დავალების შესრულება უფრო მნიშვნელოვანი ხდება, იმატებს თვითპატივისცემის განცდა, მოზარდები იწყებენ თვითრეალიზების მოთხოვნილების დაკმაყოფილებას, რაც დადებით გავლენას ახდენს სასწავლო პროცესზე.

მეოცე საუკუნის ცნობილი ამერიკელი ფსიქოლოგის აბრაჰამ მასლოუს თეორიის თანახმად, იმისთვის, რომ ადამიანმა საკუთარი შესაძლებლობების რეალიზება შეძლოს, მას დაკმაყოფილებული უნდა ჰქონდეს განსაზღვრული მოთხოვნილებები: ფიზიოლოგიური/ბიოლოგიური, უსაფრთხოების, სიყვარულის/მიკუთვნებულობისა და დაფასებისა და თვითრეალიზების.

როგორც ვხედავთ, თვითრელიზებამდე ადამიანს სჭირდება დაფასების მოთხოვნილების დაკმაყოფილება, რაც ნიშნავს „მოგწონდეს საკუთარი თავი, გქონდეს დადებითი თვითშეფასება, სხვების მიერ აღიარების, პატივისცემისა და მოწონების, წარმატების, კომპეტენტურობისა და დამოუკიდებლობის შეგრძნება“.
დღემდე მახსოვს ჩემი კლასელების მოწყენილი, სევდიანი სახეები, როცა შეფასებულ დავალების რვეულებს გვირიგებდა მასწავლებელი. მახსოვს, ჩემს სიხარულსაც სევდა ერეოდა, როდესაც ჩემს მეგობარს დაბალი შეფასება ჰქონდა, მე კი – მაღალი. გადავწყვიტე, ჩემს მოსწავლეებთან შეფასების განსხვავებული ფორმა გამომეყენებინა. ყურადღება გავამახვილე თვითშეფასებაზე, რომელიც მოიცავს მასწავლებლის მიერ შეფასების პროცესსაც, თუმცა მთავარი მაინც მოსწავლეა. ის არის დავალების შემსრულებელიც და გამსწორებელიც.
გთავაზობთ კონკრეტულ რჩევებსა და რეკომენდაციებს, რომლებიც რამდენიმეწლიანი პრაქტიკის შედეგად დამიგროვდა.
  • კონკრეტული საკითხის, თემისა თუ თავის დასრულების შემდეგ მიეცით მოსწავლეებს შემაჯამებელი დავალება.
  • შეაგროვეთ მოსწავლეთა ნამუშევრები და გახაზეთ დაშვებული შეცდომები. არ შეაფასოთ ნაშრომი.
  • მოახდინეთ ნამუშევრების ანალიზი, შეადგინეთ სტატისტიკა, რომელი საკითხი გაუჭირდა მოსწავლეთა უმრავლესობას და ხელმეორედ, განსხვავებული ფორმით ან მეთოდით აუხსენით კლასს. აუცილებლად შეეხეთ ისეთ საკითხსაც, რომელშიც თუნდაც ერთ მოსწავლეს ჰქონდა დაშვებული შეცდომა.
  • დაურიგეთ მოსწავლეებს შეუფასებელი დავალებები, სთხოვეთ, გადახედონ საკუთარ ნაშრომებს და გამოასწორონ შეცდომები.
  • შეაფასეთ ნამუშევრები და წაახალისეთ ის მოსწავლეები, რომლებმაც შეცდომები იპოვეს და გამოასწორეს.
დროდადრო შეიძლება შესთავაზოთ ამ მეთოდის გართულებული ვარიანტიც. მას შემდეგ, რაც ნამუშევრებს შეაგროვებთ, გაასწორებთ და თქვენს ბლოკნოტში დაშვებული შეცდომების ანალიზს გააკეთებთ, ნაშრომები მინიშნებების გარეშე დაურიგეთ მოსწავლეებს. თავდაპირველად ისაუბრეთ იმ საკითხებზე, რომელთა ცოდნა მათ შეცდომების აღმოჩენასა და გამოსწორებაში დაეხმარება, მერე კი სთხოვეთ, გადახედონ საკუთარ ნაშრომებს და შეცდომები გამოასწორონ. ახლა კი შეაფასეთ ნამუშევრები და წაახალისეთ ის მოსწავლეები, რომლებმაც დაშვებული შეცდომები იპოვეს და გამოასწორეს.

ამ მეთოდის გამოყენების შედეგად საგრძნობლად იზრდება მოსწავლეთა თვითპატივისცემისა და თვითშეფასების დონე, რასაც, თავის მხრივ, მოტივაციის ამაღლებამდე და სასწავლო შედეგების გაუმჯობესებამდე მივყავართ. მოსწავლეებს უვითარდებათ კრიტიკული აზროვნება და მეტაკოგნიტიური უნარები, რადგან როდესაც მოსწავლე იწყებს საკუთარი სწავლის პროცესის გაცნობიერებას, სწორედ მაშინმიმდინარეობს სწავლის სწავლა – საკუთარი სწავლის პროცესის მართვადაგეგმვაშეფასება დამონიტორინგი.



სტრატეგიები, წაკითხული ტექსტის გაგება-გააზრებისთვის


              წიგნიერების საერთაშორისო კვლევამ აჩვენა, რომ საქართველოს სკოლების დაწყებითი კლასების მოსწავლეებისთვის ყველაზე მარტივია ტექსტში მოცემული ზედაპირული ინფორმაციის გაგება. რაც შეეხება ტექსტიდან გამომდინარე დასკვნებს, მსჯელობას, შეფასებას, ჟანრის გაგებასა და, ზოგადად, ტექსტის გააზრებას, ამ მხრივ, პრობლემები გამოიკვეთა.
               კვლევები ადასტურებს იმასაც, რომ წაკითხული ტექსტის გაგება-გააზრების პროცესში უმნიშვნელოვანესი ფაქტორია წიგნიერი უნარ-ჩვევების ფლობა. წიგნიერი უნარ-ჩვევების მფლობელი მოსწავლეები სწრაფად და ხარისხიანად სწავლობენ არა მხოლოდ მშობლიურ ენასა და ლიტერატურას, არამედ საბუნებისმეტყველო და საზოგადოებრივი მეცნიერების საგნებს. წიგნიერი მოსწავლეები გამოირჩევიან ემპათიის, პოზიტიური სოციალური ურთიერთობების და თანამშრომლობის უნარებით. მოსწავლეებს, რომელთაც მეოთხე კლასამდე სათანადოდ არ განუვითარდათ კითხვისა და წერის უნარ-ჩვევები, უჭირთ ამ უნარების გამომუშავება მომდევნო კლასებში.
            გაგება-გააზრების უნარის განვითარების  პროცესი არ არის ადვილად და თავისთავად განვითარებადი. წაკითხულის  გაგება-გააზრების სტრატეგიების გამოყენება ხანგრძლივად ისწავლება. გააზრების უნარ-ჩვევებს/სტრატეგიებს შევსება, გამდიდრება, გაძლიერება და უწყვეტი გადახალისება სჭირდება.
             ჩემი პედაგოგიური კვლევის პროცესში, ერთად მოვუყარე თავი ჩემ მიერ სასწავლო პროცესში  ხშირად გამოყენებულ ყველა იმ ძირითად სტრატეგიას, რომელთაც კითხვის სწავლებისას ვიყენებ.  იხილეთ ვრცლად სტატია



კითხვის უნარის დაუფლების ეფექტური მეთოდი


„ჯადოსნური ყუთი“
განათლების დაწყებით საფეხურზე განსაკუთრებით მნიშვნელოვანი ადგილი უჭირავს კითხვის სწავლა-სწავლების პროცესს, რადგან სწორედ ეს ფუნდამენტური უნარი განაპირობებს ადამიანის აკადემიურ თუ პროფესიულ წარმატებას ნებისმიერ სფეროში. ეფექტური კითხვა წიგნიერების საფუძველია, რაც თავის მხრივ მოიცავს მრავალფეროვანი მხატვრული, ინფორმაციულ-შემეცნებითი, ყოფით-პრაგმატული ტექსტების წაკითხვის, შექმნის, განხილვის, გადამუშავებისა და სხვადასხვა კონტექსტში გამოყენების უნარებს. იგი პიროვნული განვითარების, თვითგამოხატვისა და თვითდამკვიდრების საშუალებაა.
კითხვის უნარის დაუფლება ხუთი ძირითადი კომპონენტის განვითარებას მოიცავს. ეს კომპონენტებია: ფონოლოგიური უნარ-ჩვევები, ანბანის ცოდნა, ლექსიკური მარაგი, გაწაფული/გამართული კითხვა, გაგება-გააზრება.
კითხვის სწავლების პროცესში მასწავლებელმა უნდა გაითვალისწინოს თითოეული მოსწავლის ინდივიდუალური შესაძლებლობები, კითხვის ტემპი, დეკოდირების, ანუ სიტყვების სწორად და სწრაფად გაშიფვრის უნარი.
როგორ დავეხმაროთ მოსწავლეს, რომ მან ფრუსტრაციის გარეშე დაძლიოს კითხვაში გაწაფვის რთული საფეხური?
იხილეთ სტატია

ვრცლად იხილეთ ს ტ ა ტ ი ა

როგორ დავწეროთ სასკოლო ღონისძიების სცენარი?დღეს ხშირად საუბრობენ სასკოლო ღონისძიების, ე.წ. „ზეიმების“ უარყოფით ასპექტებზე. ეს საკითხი სკოლის მოსწავლეების მშობელთა და განათლების ექსპერტთა ვნებათაღელვას იწვევს. თუმცა ისმის კითხვა: – შეიძლება თუ არა, სასწავლო სემესტრის ბოლოს ჩატარებული სასკოლო ღონისძიება განვიხილოთ, როგორც ინტეგრირებული შემაჯამებელი გაკვეთილი, ან თუნდაც გრძელვადიანი სასწავლო პროექტი?


2010 წელს ჟურნალ "კარიბჭეში" დაბეჭდილი ჩემი სტატია
2008 წლის 25 დეკემბერი. სტატია მაცხოვრის უძველესი იკონოგრაფიული გამოსახულებების შესახებ. 
ჟურნალი "კარიბჭე"

მორწმუნეთათვის ცხადად მისაწვდომი იყო, უმეცართათვის კი უხილავი და დაფარული
მაცხოვრის სიმბოლური გამოსახულებანი ადრექრისტიანულ ხელოვნებაში
ადრექრისტიანული ხელოვნების ნიმუშები სიმბოლური გამოსახულებებია, რომლებშიც პირველი ქრისტიანები ღრმა დოგმატურ შინაარსს აქსოვდნენ. ისინი სიმბოლოს იყენებდნენ გარეგან გამოხატულებად დაფარული აზრის მხოლოდ ნაწილისა, რაც მორწმუნეთათვის ცხადად მისაწვდომი იყო, უმეცართათვის კი უხილავი და დაფარული.

პირველქრისტიანულ სიმბოლოთა შორის გვხვდება თევზი, ვაზი, ღუზა, ნოეს კიდობანი, მტრედი, კრავი და სხვა



2008 წლის 30 ოქტომბერი. სტატია მაცხოვრის უძველესი იკონოგრაფიული გამოსახულებების შესახებ. 
ჟურნალი "კარიბჭე"


როგორ წარმოიშვა პირველი ქრისტიანული გამოსახულებები

კატაკომბების მხატვრობა
ქრისტიანული ხელოვნება პირველსავე საუკუნეებში მიწისქვეშა სამარხებში, კატაკომბებში ჩაისახა. აქ საიდუმლოდ იყრიდნენ და აფარებდნენ თავს პირველი ქრისტიანები. აქვე, მიცვალებულთა საფლავის ფილებზე, გაჩნდა პირველი იკონოგრაფიული გამოსახულებანი.

ქრისტიანები პირველ რიგში ბიბლიურ სიმბოლოებს მიმართავდნენ, რადგან ის უფრო მარტივი და ადვილად აღსაქმელი იყო.

ეს სიმბოლოები, რასაკვირველია, სრულიად გაუგებარი გახლდათ წარმართთა და კერპთაყვანისმცემელთათვის, ამიტომ კატაკომბებში გაჩნდა ძველი წარმართული გამოსახულებები, რომლებიც ეკლესიამ განწმინდა ადრინდელი შინაარსისგან და მიანიჭა ახალი მნიშვნელობა, რასაც კერპთაყვანისმცემელი ცხონების გზაზე უნდა დაეყენებინა

















2009 წლის 19 თებერვალი. სტატია ღვთისმშობლის უძველესი იკონოგრაფიული გამოსახულებების შესახებ. 
ჟურნალი "კარიბჭე"


"გიხაროდენ, კიბეო ცად აღწევნილო..."
ადრექრისტიანული ხატწერის ჩამოყალიბება-განვითარების რთული, მრავალმხრივი პროცესი ფართო გეოგრაფიულ არეალს მოიცავდა - აღმოსავლეთ ქრისტიანული ცენტრებიდან (სირია, პალესტინა) დასავლეთ ევროპამდე. ყველაზე უკეთ ის რომის კატაკომბებმა შემოგვინახა, სადაც მაცხოვრის გამოსახულებასთან ერთად ხშირია ღვთისმშობლის გამოსახულებებიც... იხილეთ სტატია - "გიხაროდენ კიბეო, ცად აღწევნილო"...

No comments:

Post a Comment